YLEISTÄ
Peleissämme on rento ja hyväntuulinen tunnelma. Turvallisuus ja hyvä fiilis varmistetaan perussäännöillä. Pelialueella pelinvetäjä tiedottaa säännöistä sekä pyrkii parhaansa mukaan pitämään huolta niiden noudattamisesta ja kaikkien turvallisuudesta. Kysy pelinvetäjältä, jos jokin asia on epäselvä. Olemme paikalla teitä varten! Jokainen pelaaja huolehtii itse omasta vapaa-ajan vakuutuksestaan. Osallistuminen peliin tapahtuu aina omalla vastuulla.
TULETHAN HYVISSÄ AJOIN PAIKALLE, JOTTA KUULISIT ALKUBRIIFFIN KOKONAAN JA OLET AJOISSA VALMIS!
Alle 18-vuotiaat peleihin vain huoltajan suostumuksella. Tuo mukanasi huoltajan täyttämä lupalappu. Sisältää erillisen luvan myös sankalaseista (vain 15-18-vuotiaille).
PELISSÄ
PELEILLÄ (PAITSI URJALA) ON EHDOTON BIOKUULAPAKKO JA KÄYTÖSSÄ OVAT VAIN 6MM BIOKUULAT!
1. Jokainen pelaaja on vastuussa itsestään ja varusteistaan. Jos löydät pelialueelta pudonneita tavaroita, korjaathan ne talteen ja toimitathan ne pelinvetäjälle.
2. Jos sinua huomautetaan säännöistä, älä loukkaannu, vaan paina asia mieleesi vastaavien tilanteiden välttämiseksi. Mikäli olet asiasta eri mieltä, voi siitä tietenkin keskustella järkevästi, mutta älä ala riitelemään asiasta. Muista myös käyttäytyä hyvin kanssapelaajaa kohtaan. Vältetään kaikkea ylimääräistä huutelua ja mahdollisesti loukkaavaa toimintaa.
3. Järki mukaan pelikentälle. Mikäli olet varmassa ampumapaikassa ja tiedät ettet voi olla osumatta, älä tyhjennä koko lipasta vaan käytä järkeäsi. Pari kuulaa on varmasti riittävä määrä. Mikäli olet varma osumastasi vastustajaan, mutta hän ei huomaa sitä, älä jää ihmettelemään vaan ammu uudestaan. Airsoft-aseiden kuulat ovat kevyitä ja pitkältä etäisyydeltä osumaa ei välttämättä huomaa, etenkin jos kohde on liikkeessä.
4. Jos jotain asiaa ei ole sääntökirjassa tai ei mainita alkubriiffissä, muistathan maalaisjärjen.
5. Emme hyväksy peleissä aggressiivista käytöstä, syrjintää tai kiusaamista.
6. Pelinvetäjällä on oikeus poistaa alueelta häiriökäyttäytyjiä.
7. Peleihin ei saa osallistua päihteiden vaikutuksen alaisena.
8. Pelialueen kalusteita ei saa siirtää.
9. Selkeästi ylitehoinen ase johtaa pelistä poistamiseen.
10. Roskaaminen on kielletty.
11. Pelin aikana mukana olevat teräaseet on pidettävä asianmukaisesti suojattuina, jotta ne eivät aiheuta vaaraa kantajalleen tai kanssapelaajille.
12. Pelinjärjestäjä saattaa kuvata peleissä ja kuvamateriaalia voidaan jakaa sosiaalisenmedian kanavissamme. Pelaajat saavat kuvata peleissä vapaasti. Ota kuitenkin huomioon muut pelaajat.
PELIMERKIT
Peleissä on käytössä keltainen ja punainen hihanauha, joilla eroitetaan joukkueet toisistaan. Peleissä oleva oranssi raatoliina merkkaa pelistä eliminoituneen pelaajan tavallisen käden tai aseen pitämisen ylhäällä lisäksi. Raatoliinan käyttö ei ole kumminkaan pakollista.
TURVALLISUUS
Peleissä hyväksytään seuraavat silmäsuojaimet:
-Ballistiset suojalasit
-Ballistiset sankalasit
-Paintball-maskit
-Ritilämaskit
Olethan tietoinen silmäsuojaimiesi kestävyydestä pelatessasi. Silmäsuojaimien kestävyys voidaan testata pelin tehokkaimmalla aseella ennen pelejä. Rikkoutuneita laseja ei korvata.
Silmäsuojat pysyvät päässä pelin aikana koko ajan. Suojat voi poistaa ainoastaan, kun kuulet ”PELI OHI”, aseilla on ammuttu tyhjä laukaus ja kaikki ovat offgame-alueella. Jos näet pelialueella pelin aikana jonkun ilman suojia, pysäytä peli käskyllä ”PELI SEIS”.
Sankalaseja saavat käyttää vain yli 18-vuotiaat omalla vastuulla ja 15-18-vuotiaat vanhempien lupalapulla.
Alle 18-vuotiaiden tulee käyttää myös hampaiden suojaa.
Aseella ei ammuskella ikinä muualla kun hopinsäätöpaikalla, kun peli ei ole käynnissä. Jos sinun tarvitsee säätää asettasi, teethän sen siis hopinsäätöpaikalla!
PELIKÄSKYT
KAIKKI TOISTAVAT PELIKÄSKYT!
PELI KÄY: Peli on käynnissä. Tuli on vapaa ja kaikilla alueella liikkuvilla on oltava suojat.
PELI OHI: Peli on päättynyt. Aseen lipas otetaan irti (poikkeuksena holsteroiduissa aseissa voi olla lipas), tyhjä laukaus maahan ja varmistin päälle. Aseella ei saa osoittaa ketään kohti.
PELI SEIS: Jos vaaratilanne syntyy pelin ollessa käynnissä, tulee vaaran ensimmäisenä huomanneen pelajan huutaa ”PELI SEIS!” välittömästi. ”PELI SEIS!” -huudon on jokainen pelaaja velvoitettu toistamaan. Pelin ollessa seis pelaajat eivät liiku paikaltaan ennen kuin pelin keskeyttänyt tilanne selvitetään. Asian selvittää pelinvetäjä. Kun pelin katkaissut asia on selvitetty, peli jatkuu huudolla ”PELI KÄY!” tai loppuu huudolla ”PELI OHI!”. Kummassakin tapauksessa huudot toistetaan normaalisti. Vaaratilanteisiin kuuluu esimerkiksi, kun joltain tippuu silmäsuojat, joku nyrjäyttää nilkkansa tai alueella eksyy silmäsuojattomia sivullisia.
TEHO- JA TURVARAJAT
Sarjatuliaseet, haulikot, pistoolit ja revolverit: alle 1,2 joulea ja ei turvarajaa.
Puoliautomaattiset tarkkuuskiväärit ja heikommat pulttilukkoiset tarkkuuskiväärit: 1,2-2,25 joulea ja turvaraja 20 metriä.
Tehokkaat pulttilukkoiset tarkkuuskiväärit: 2,25-3 joulea ja turvaraja 30 metriä.
Krono löytyy pelinvetäjältä. Testaathan aseesi jos et ole varma aseesi tehoista tai kysy pelinvetäjää avuksi.
URJALASSA KAIKKI ASEET MAXIMISSAAN 1.2 JOULEA!
ASESÄÄNNÖT:
1. Sarjatulta tai pursketulta saa ampua vain, jos pelinvetäjä on antanut luvan. Esimerkiksi konekiväärillä pelaavat voivat kysyä pelinvetäjältä lupaa tähän.
2. Puoliautomaattisen tarkkuuskiväärin tulee olla semilukitteinen, eli aseella ei ole mahdollisuutta ampua sarjaa.
3. LASERIEN KÄYTTÖ ON EHDOTTOMASTI KIELLETTY! TÄMÄ KOSKEE NÄKYVÄN VALON LASEREITA SEKÄ IR-LASEREITA!
4. Binary triggerin ja muiden vastaavien liipaisinviritelmien käyttö on kiellettyä.
5. Lippaat saa laittaa kiinni vasta spawneilla, JONKA JÄLKEEN EI ALETA AMMUSKELEMAAN, vaan odotetaan, että peli alkaa.
6. Ammuttavia 40mm kuulakranaatteja lukuun ottamatta kaikki muut speciaali-aseet tulee hyväksyttää pelinvetäjällä ennen peliä. Mahdolliset turvarajat katsotaan sitten.
ALUEEN RAJAT
Tärkeimpänä etäisyyden pitäminen naapurien alueisiin ja yleinen tie, josta pitäkää vähintään 50 metriä väliä. Alueen rajoille on viritetty ”RAJA”-kylttejä maahan ja keltamustaa teippiä tai verkkoa puihin, jotka rajaavat alueen. MERKATTUJA RAJOJA EI SAA YLITTÄÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA SIVULLISTEN TURVALLISUUDEN TAKAAMISEKSI!
OSUMAT
1. Kun sinuun osuu, selkeä osuma huuto ja ase tai käsi pystyyn osuman merkiksi ja jos saatavilla, niin raatoliinan käyttö on plussaa.
2. Osuman jälkeen lipas irti ja tyhjä laukaus, jonka jälkeen siirtyminen OFFGAME-alueelle. Jos pelissä on spawni käytössä ja menet sinne, lipasta ei tarvitse irroittaa. Kun liikut pelialueella kuolleena, voit huudella liikkuessasi ”kuolleita liikkeellä” tai muuta vastaavaa, etteivät muut vahingossa ammu sinua.
3. Kimmokkeita ei lasketa osumiksi, ellei kimmoke ole lähtöisin kranaatista.
4. Aseosumat ovat normaaliksi laskettavia osumia. Eli aseosuman saadessa ei voi jatkaa vara-aseella, jos sellainen on.
SOKKOAMPUMINEN JA PÄÄTÄ PIENEMMÄT REIJÄT
Jokainen laukaus pelien aikana tähdätään. Kulmien ja seinien yli ei räiskitä sokkona missään tilanteessa.
Päätä pienemmistä reijistä voit ampua ainoastaan kosketusetäisyyden ulkopuolelta. Eli niin, ettei aseen piippu yllä koskea siihen pintaan josta ammut.
PUUKOTUS
Airsoftiin tarkoitettu kuminen tai muuten elastinen puukko voi olla kannossa hiljaista eliminointia eli puukottamista varten. Kaikki puukottamiseen käytettävät välineet on hyväksytettävä pelinvetäjällä ennen käyttöä. Puukotus tapahtuu koskettamalla kohdetta kädellä tai pelinjohdolla hyväksytetyllä välineellä ja lausumalla: ”Puukko”. Puukottamalla eliminoitava pelaaja toimii käden ylös nostamalla muuten samalla tavalla kuin eliminoituessaan kuulasta, mutta ei huuda ”OSUMA!”-huutoa.
KILPI
Kilven kanssa saa käyttää ainoastaan pistoolia tai revolveria. Aseella saa ampua ainoastaan tähdättyjä laukauksia kilven ikkunaa käyttäen, siten että asetta pidetään kilven edessä ja laukaus tähdätään kilven ikkunan lävitse. Kilpi on henkilökohtainen, eikä sitä voi kesken pelin siirtää toiselle henkilölle. Kilven voi tuhota joko heitettävällä tai ammuttavalla kranaatilla tai puukolla. Kilven tuhoutumisen jälkeen kilpeä ei voi käyttää enää saman erän aikana. Itse pelaajaan osunut kuula lasketaan aina normaaliksi osumaksi.
LÄÄKINTÄ
Lääkintä tarkoittaa sitä, että osumasta haavoitut ja jäät polvelle odottamaan. Haavoittunut ei voi siirtyä mutta häntä voidaan siirtää ottamalla esimerkiksi olkapäästä kiinni. Lääkitsijä menee haavoittuneen viereen, laittaa molemmat kädet olkapäille ja laskee rauhallisesti kymmeneen, jonka jälkeen haavoittunut voi jatkaa pelissä. Lääkinnän aikana lääkitsijiä ei voi ampua, mutta voi keskeyttää lääkinnän vastatakseen tuleen, jonka jälkeeen lääkintä alkaa alusta. Haavoittuneen pelaajan voi tappaa lopullisesti puukottamalla tätä. Haavoittuneena voi huutaa vain lääkintää ja kuolleet eivät voi kommunikoida mitenkään elävien kanssa!
KRANAATTI
KÄYTTÖ:
Kranaattia heitettäessä tai ammuttaessa huuda ”DECO” tai ”KUULAKRANAATTI/KRANAATTI”. Huutoa ei saa väärinkäyttää, vaan sitä saa käyttää ainoastaan kranaattia heitettäessä tai ammuttaessa eli kaikenlainen hämäystarkoitus on kielletty. Kranaatin heittäminen tapahtuu aina alakautta!
KIELLETTYJÄ:
-Pyrotekniikkaan pohjautuvat kranaatit
-Äänikranaatit
-Kumi- ja vaahtomuovikärkiset kranaatit
SALLITTUJA:
-Dekokranaatit
-Kuulakraanaatit
-Savut, jos ei ole metsäpalovaroitusta voimassa. (Urjalassa savut ovat kiellettyjä!)
DECOKRANAATTI:
1. Decokranaatin pitää esittää oikeaa kranaattia.
2. Hyväksytä aina uusi decokranaatti pelinvetäjällä! Sen jälkeen sitä ei tarvitse enää hyväksyttää.
3. Decokranaattia saa käyttää vain kerran erän aikana. Jos pelaajalla on monta decokranaattia mukana, pelaaja saa käyttää vain yhden erän aikana, mutta esimerkiksi, jos joukkuetoveri antaa oman käyttämättömän decokranaattinsa sinulle heitettäväksi, voit heittää sen.
SISÄLLÄ: Decokranaatti tyhjentää sen huoneen mihin se laskeutuu. Jos huone on iso, decokranaatin tuhoamissäde on viisi metriä. Jos decokranaatti laskeutuu huoneeseen, jossa on esimerkiksi kiinteä seinä sinun ja decokranaatin välissä, et kuole.
ULKONA: Decokranaatit toimivat vain juoksuhaudoissa, objekteilla ja bunkkerissa. Decokranaatti tuhoaa juoksuhaudoissa 5 metrin säteellä, objekteilla ja bunkkerissa kokonaan sen tilan.
KUULAKRANAATTI:
1. Heitettäviä kuulakranaatteja ei tarvitse hyväksyttää.
2. Kuulakranaatin kuulat pitää osua tai kimmota pelaajaan tai kilpeen tappaakseen tämän. Kuulakranaatti toimii kaikkialla.
3. Ammuttavia 40mm kuulakranaatteja saa käyttää peleissä 10 metrin turvarajaa noudattaen ja toimii samalla tavalla kuin kuulakranaatti.