YLEISTÄ

Peleissämme on rento ja hyväntuulinen tunnelma. Turvallisuus ja hyvä fiilis varmistetaan perussäännöillä. Pelialueella pelinvetäjä tiedottaa säännöistä sekä pyrkii parhaansa mukaan pitämään huolta niiden noudattamisesta ja kaikkien turvallisuudesta. Kysy pelinvetäjältä, jos jokin asia on epäselvä. Olemme paikalla teitä varten! Jokainen pelaaja huolehtii itse omasta vapaa-ajan vakuutuksestaan. Osallistuminen peliin tapahtuu aina omalla vastuulla.

TULETHAN HYVISSÄ AJOIN PAIKALLE, JOTTA KUULISIT ALKUBRIIFFIN KOKONAAN JA OLET AJOISSA VALMIS!

Alle 18-vuotiaat peleihin vain huoltajan suostumuksella. Tuo mukanasi huoltajan täyttämä lupalappu. Sisältää erillisen luvan myös sankalaseista (vain 15-17-vuotiaille).

PELISSÄ

PELEILLÄ (PAITSI URJALA) ON EHDOTON BIOKUULAPAKKO JA KÄYTÖSSÄ OVAT VAIN 6MM BIOKUULAT!

1. Jokainen pelaaja on vastuussa itsestään ja varusteistaan. Jos löydät pelialueelta pudonneita tavaroita, korjaathan ne talteen ja toimitathan ne pelinvetäjälle.

2. Jos jotain asiaa ei ole sääntökirjassa tai ei mainita alkubriiffissä, muistathan maalaisjärjen.

3. Emme hyväksy peleissä aggressiivista käytöstä, syrjintää tai kiusaamista.

4. Pelinvetäjällä on oikeus poistaa alueelta häiriökäyttäytyjiä.

5. Peleihin ei saa osallistua päihteiden vaikutuksen alaisena.

6. Pelialueen kalusteita ei saa siirtää.

7. Selkeästi ylitehoinen ase johtaa pelistä poistamiseen.

8. Roskaaminen on kielletty.

9. Pelin aikana mukana olevat teräaseet on pidettävä asianmukaisesti suojattuina, jotta ne eivät aiheuta vaaraa kantajalleen tai kanssapelaajille.

10. Pelinjärjestäjä saattaa kuvata peleissä ja kuvamateriaalia voidaan jakaa sosiaalisenmedian kanavissamme. Pelaajat saavat kuvata peleissä vapaasti. Ota kuitenkin huomioon muut pelaajat.

PELIMERKIT

Peleissä on käytössä keltainen ja punainen hihanauha, joilla eroitetaan joukkueet toisistaan. Peleissä oleva oranssi raatoliina merkkaa pelistä eliminoituneen pelaajan tavallisen käden tai aseen pitämisen ylhäällä lisäksi. Raatoliinan käyttö ei ole kumminkaan pakollista.

TURVALLISUUS

Peleissä hyväksytään seuraavat silmäsuojaimet:

-Ballistiset suojalasit
-Ballistiset sankalasit
-Paintball-maskit
-Ritilämaskit

Olethan tietoinen silmäsuojaimiesi kestävyydestä pelatessasi. Silmäsuojaimien kestävyys voidaan testata pelin tehokkaimmalla aseella ennen pelejä. Rikkoutuneita laseja ei korvata.

Silmäsuojat pysyvät päässä pelin aikana koko ajan. Suojat voi poistaa ainoastaan, kun kuulet ”PELI OHI”, aseilla on ammuttu tyhjä laukaus ja kaikki ovat offgame-alueella. Jos näet pelialueella pelin aikana jonkun ilman suojia, pysäytä peli käskyllä ”PELI SEIS”.

Sankalaseja saavat käyttää vain yli 18-vuotiaat omalla vastuulla ja 15-17-vuotiaat vanhempien lupalapulla.
Alle 18-vuotiaiden tulee käyttää myös hampaiden suojaa.

Aseella ei ammuskella ikinä muualla kun hopinsäätöpaikalla, kun peli ei ole käynnissä. Jos sinun tarvitsee säätää asettasi, teethän sen siis hopinsäätöpaikalla!

PELIKÄSKYT

KAIKKI TOISTAVAT PELIKÄSKYT!

PELI KÄY: Peli on käynnissä. Tuli on vapaa ja kaikilla alueella liikkuvilla on oltava suojat.

PELI OHI: Peli on päättynyt. Aseen lipas otetaan irti (poikkeuksena holsteroiduissa aseissa voi olla lipas), tyhjä laukaus maahan ja varmistin päälle. Aseella ei saa osoittaa ketään kohti.

PELI SEIS: Jos vaaratilanne syntyy pelin ollessa käynnissä, tulee vaaran huomanneen pelajan huutaa ”PELI SEIS!” välittömästi. Pelin ollessa seis pelaajat eivät liiku paikaltaan ennen kuin pelin keskeyttänyt tilanne selvitetään. Asian selvittää pelinvetäjä. Kun pelin katkaissut asia on selvitetty, peli jatkuu huudolla ”PELI KÄY!” tai loppuu huudolla ”PELI OHI!”. Kummassakin tapauksessa huudot toistetaan normaalisti. Vaaratilanteisiin kuuluu esimerkiksi, kun joltain tippuu silmäsuojat, joku nyrjäyttää nilkkansa tai alueella eksyy silmäsuojattomia sivullisia.

TEHO- JA TURVARAJAT

Sarjatuliaseet, haulikot, pistoolit ja revolverit: alle 1,2 joulea ja ei turvarajaa.

Puoliautomaattiset tarkkuuskiväärit ja heikommat pulttilukkoiset tarkkuuskiväärit: 1,2-2,25 joulea ja turvaraja 20 metriä.

Tehokkaat pulttilukkoiset tarkkuuskiväärit: 2,25-3 joulea ja turvaraja 30 metriä.

Krono löytyy pelinvetäjältä. Testaathan aseesi jos et ole varma aseesi tehoista tai kysy pelinvetäjää avuksi.

URJALASSA JA KYLMIKSELLÄ KAIKKI ASEET MAXIMISSAAN 1.2 JOULEA!

KUULARAJOITUKSET

Kaikilla aselajeilla (myös konekivääreillä) maximissaan 300 kuulaa käytössä pääaseessa yhden erän aikana. DMR-luokkaan kuuluvilla saa olla maximissaan 100 kuulaa pääaseessa yhden erän aikana. Koskee jokaista pelialuetta!

Tämän lisäksi normaaleita lippaita käyttäessä saa olla vara-aseesi käytössä niitä rajattomasti. Jos käytät rumpulipasta/hpa mid-cap adapteria tai muuta vastaavaa vara-aseessasi niin kuulien määrä sisällytetään pääaseen kuulamäärään. Eli esimerkiksi pääaseen AK-47:ssa saa olla 200 kuulaa+pistoolin rumpulippaassa 100 kuulaa=300 kuulaa.

Mukana ei saa olla lisäkuulia pussissa, pikalataajassa tai vastaavassa. Poikkeuksena tietenkin jos lippaisiin ei mene yhteensä 300 kuulaa niin loput saavat olla kannossa. Tästä esimerkkinä kaasupyssyt. OFFGAME-ALUEELLA EI SAA TÄYDENTÄÄ PELIN AIKANA! Eli kun kuulat loppuvat niin ne loppuvat.

KONEKIVÄÄRIN JA PUOLIAUTOMAATTISEN TARKKUKIVÄÄRIN SÄÄNNÖT

Sarjatulta tai pursketulta saa ampua vain, jos pelinvetäjä on antanut luvan. Konekiväärillä pelaavat voivat kysyä pelinvetäjältä lupaa tähän. Sarjatulta tai pursketulta ampuvalla konekiväärillä on 20m turvaraja. Konekiväärien täytyy edustaa ja näyttää joltain oikean elämän konekivääriltä. Esimerkiksi M249, M240, RPK, M60, PKM, MG36, HK21, AUG HBAR, M27, Stoner ja Trident LMG. Lipassyöttöiset konekiväärit sallitaan siis myös. Tarvittaessa asetta on hyvä varustaa esikuviensa mukaisilla lisäosilla kuten rumpulippaalla, etujaloilla, äänenvaimentimilla tai tähtäimillä.

Puoliautomaattitarkkuuskiväärien täytyy edustaa jotain oikean elämän tukiasetta (esim. SVD, M14 EBR, SR25) ja olla varustettuna suurentavalla optiikalla ja tukijaloilla yms.)

Jos olet epävarma, ota kuva aseesta ja laita se akaasoft@gmail.com

ASESÄÄNNÖT:

1. LASERIEN KÄYTTÖ ON EHDOTTOMASTI KIELLETTY! TÄMÄ KOSKEE NÄKYVÄN VALON LASEREITA SEKÄ IR-LASEREITA!

2. Binary triggerin ja muiden vastaavien liipaisinviritelmien käyttö on kiellettyä.

3. Lippaat saa laittaa kiinni vasta aloituspaikoilla, JONKA JÄLKEEN EI ALETA AMMUSKELEMAAN, vaan odotetaan, että peli alkaa.

OSUMAT

1. Kun sinuun osuu, selkeä osuma huuto ja ase tai käsi pystyyn osuman merkiksi. Raatoliinan käyttö on plussaa.

2. Osuman jälkeen lipas irti, tyhjä laukaus ja ase varmistimelle, jonka jälkeen siirtyminen OFFGAME-alueelle. Jos pelissä on respawni käytössä ja menet respawnille, lipasta ei tarvitse irroittaa. Kun liikut pelialueella kuolleena, voit huudella liikkuessasi ”kuolleita liikkeellä” tai muuta vastaavaa, etteivät muut vahingossa ammu sinua.

3. Kimmokkeita ei lasketa osumiksi, ellei kimmoke ole lähtöisin kranaatista.

4. Aseosumat ovat normaaliksi laskettavia osumia. Eli aseosuman saadessa ei voi jatkaa vara-aseella, jos sellainen on.

SOKKOAMPUMINEN JA PÄÄTÄ PIENEMMÄT REIJÄT

Jokainen laukaus pelien aikana tähdätään. Kulmien ja seinien yli ei räiskitä sokkona missään tilanteessa.

Päätä pienemmistä reijistä voit ampua ainoastaan kosketusetäisyyden ulkopuolelta. Eli niin, ettei aseen piippu yllä koskea siihen pintaan josta ammut.

PUUKOTUS

Airsoftiin tarkoitettu kuminen tai muuten elastinen puukko voi olla kannossa hiljaista eliminointia eli puukottamista varten. Kaikki puukottamiseen käytettävät välineet on hyväksytettävä pelinvetäjällä ennen käyttöä. Puukotus tapahtuu koskettamalla kohdetta kädellä tai pelinjohdolla hyväksytetyllä välineellä ja lausumalla: ”Puukko”. Puukottamalla eliminoitava pelaaja toimii käden ylös nostamalla muuten samalla tavalla kuin eliminoituessaan kuulasta, mutta ei huuda ”OSUMA!”-huutoa.

KILPI

Kilven kanssa saa käyttää ainoastaan pistoolia tai revolveria. Aseella saa ampua ainoastaan tähdättyjä laukauksia kilven ikkunaa käyttäen, siten että asetta pidetään kilven edessä ja laukaus tähdätään kilven ikkunan lävitse. Kilpi on henkilökohtainen, eikä sitä voi kesken pelin siirtää toiselle henkilölle. Kilven voi tuhota joko heitettävällä tai ammuttavalla kranaatilla tai puukolla. Kilven tuhoutumisen jälkeen kilpeä ei voi käyttää enää saman erän aikana. Itse pelaajaan osunut kuula lasketaan aina normaaliksi osumaksi.

LÄÄKINTÄ

Lääkintä tarkoittaa sitä, että osumasta haavoitut ja jäät polvelle. Haavoittunut ei voi siirtyä mutta häntä voidaan siirtää ottamalla esimerkiksi olkapäästä kiinni.  VOIT LÄÄKITÄ VAIN ITSESI HAAVANAUHALLA JA KANNOSSA SAA OLLA 1 VAIN NAUHA! Lääkinnän aikana ei voi ampua. Haavoittuneen pelaajan voi tiputtaa lopullisesti puukottamalla tätä. Haavoittuneena ja kuolleena ei voi kommunikoida mitenkään elävien kanssa!

KRANAATTI

KÄYTTÖ:
Kranaattia heitettäessä tai ammuttaessa huuda ”DECO” tai ”KUULAKRANAATTI/KRANAATTI”. Huutoa ei saa väärinkäyttää, vaan sitä saa käyttää ainoastaan kranaattia heitettäessä tai ammuttaessa eli kaikenlainen hämäystarkoitus on kielletty. Kranaatin heittäminen tapahtuu aina alakautta!

KIELLETTYJÄ:
-Pyrotekniikkaan pohjautuvat kranaatit
-Äänikranaatit
-Kumi- ja vaahtomuovikärkiset kranaatit

SALLITTUJA:
-Dekokranaatit
-Kuulakraanaatit
-Savut, jos ei ole metsäpalovaroitusta voimassa. (Urjalassa ja Kylmiksellä savut ovat kiellettyjä!)

DECOKRANAATTI:

1. Decokranaatin pitää esittää oikeaa kranaattia.

2. Hyväksytä aina uusi decokranaatti pelinvetäjällä! Sen jälkeen sitä ei tarvitse enää hyväksyttää.

3. Decokranaattia saa käyttää vain kerran erän aikana. Jos pelaajalla on monta decokranaattia mukana, pelaaja saa käyttää vain yhden erän aikana, mutta esimerkiksi, jos joukkuetoveri antaa oman käyttämättömän decokranaattinsa sinulle heitettäväksi, voit heittää sen.

SISÄLLÄ: Decokranaatti tyhjentää sen huoneen mihin se laskeutuu. Jos huone on iso, decokranaatin tuhoamissäde on viisi metriä. Jos decokranaatti laskeutuu huoneeseen, jossa on esimerkiksi kiinteä seinä sinun ja decokranaatin välissä, et kuole. 

ULKONA: Decokranaatit toimivat Ansarinkujalla ulkona vain juoksuhaudoissa, objekteilla ja bunkkerissa. Decokranaatti tuhoaa juoksuhaudoissa 5 metrin säteellä, objekteilla ja bunkkerissa kokonaan sen tilan.

KUULAKRANAATTI:

1. Kuulakranaatteja ei tarvitse hyväksyttää.

2. Kuulakranaatin kuulat pitävät osua tai kimmota pelaajaan tai kilpeen tiputtaakseen tämän. Kuulakranaatti toimii kaikkialla.

3. Ammuttavia 40mm kuulakranaatteja saa käyttää peleissä 10 metrin turvarajaa noudattaen ja toimii samalla tavalla kuin kuulakranaatti.